Monday 11 June 2007

The Language of My Childhood


When I met HPY last week, she told me that one of the reasons she had started her blog. was to keep up with her Finnish. She has been living abroad for thirty years, now living in France.

From HPY I got the idea to start a new blog (yes, I know, it will be my fifth, not counting my homepages...addicted? Me?).

When I was a child, I spoke as fluently both Finnish and Swedish, my mother being of Finland’s Swede origin. When I grew older and left my childhood’s home, my Swedish became poorer and nowadays I’m afraid the language of my mother will vanish from me all together.

This is why I’ll start a new blog in Swedish. To keep up with the language of my childhood times, the source of my origin. I’ve written short stories, memories of days gone by. Some are pure fiction, some may have a hint of truth in them.

When the time is due, I’ll let you know the address of my new blog. I’m not in a hurry.

Thank you, HPY, it seems that the impossible keeps on turning into the possible.


13 comments:

*Itkupilli* said...

Jätte bra. Jag ska komma dit, för att praktisera min svenka lääry laary ska den då...

Since I have only four blogs...maybe I found one in Latin...I studied three years Latin….

Alea jacta est…

I let you know….:))

SusuPetal said...

Fint, Kirsi, nu är det dags för oss att lära bättre svenska också!(vi kan ju redan engelska mycket bra!).

In vino veritas, can't wait for your blog in Latin, but I must warn you, I've studied also French and German and I know a few words in Esperanto also:))

Well, nobody told us to be sane:))

Anonymous said...

Märkte väl att det var ingenting kvar i HPYs glas i bilden...och nu vet att så var det med ditt glas också. Vad var det ni drack? Och hur mycket?

Jag kanske borde börja med min sjätte blog också, latissimus dorsi, delirium tremens, acne vulgaris... Jag har lärt mig lite latinska genom att läsa Asterix.

SusuPetal said...

HPY drack vin, hon bor ju i Frankrike. Jag drack nog ingen kossu utan lonkero. Och vi drack förstås mycket litet. Lämpligt.

Du, Etappisika och Kirsi skulle ju börja med en kollektiv-blog på latin! Det skulle vara ganska mysigt.

Asterix är ganska söt. Om man gillar små män.

isopeikko said...

Trollen kan inte läsä svenska, bara skriva. Men det gör ingenting, det är altid roligt att se berättelse bakom orden. Man behöver inte läsä de själva orden.

SusuPetal said...

Trollen hittar vad trollen vill. Läser den eller skriver, det ät väl viktigast.

SusuPetal på svenska är nästan färdig.

hpy said...

Lycka till SusuPetal med den svenska bloggen. Jag haller mig fortfarande till en enda blogg men sa skriver jag ju pa flera olika sprak i den. Aven sadana som jag inte kan.

hpy said...

PS. Jag glomde att skriva att fotot av dig nu finns att se i min blogg.

SusuPetal said...

Tack, HPY, vi får se hur det går med min svenska!
Ja, lyckliga du, som även kan skriva på franska!

Mitt foto:))

Peter said...

Jag började blogga tack vare HPY. Hon ar tydligen ett gott inflytande; nu har hon fàtt dig att starta en ny blog!

Jag har redan kommenterat ert möte pà hennes blog. Slutsatsen är att jag nu anmäler mig som en regelbunden besökare till din svenska blog - och i avvaktan pà dess oficiella start - till din engelska version. Tyvärr är jag totalt inkapabel att hänga med pà finska.

Svenska i finsk version är ofta bättre än svenska i svensk version!

SusuPetal said...

Hej Peter, roligt att se dig här. Jo, HPY är mäktig!!!
Min svenska blog skall se dagsljus kanske i kväll redan. Jag måste nog erkänna, att jag är litet nervös. Det är så många år jag sist skrev svenska! Engelska är så mycket lättare nuförtiden! Men vi hoppas, att jag lär mig.

Foton har ju ingen språk, de är internationella, så kanske du kan börja vänja dig med finska i min fotoblog:))

susu.vuodatus.net

Mick said...

I love the artwork that you've posted with this.

SusuPetal said...

Thanks, Mick. It does look a little bit like me, don't you think:))

Hope you got my e-mail about Susu Islands?